پیشرفت  در تکنولوژی نظارت مداوم به قندخون راه را برای پانکراس مصنوعی هموارمی کند

 20 ژانویه 2016- با افزایش دقت، قابلیت اطمینان، پذیرش واستفاده ی موفقیت  آمیز از دستگاه نظارت مداوم بر قند خون (CGM) به هدف نهایی که ترکیب دستگاه CGMبا پمپ انسولین و الگوریتم پیچیده برای کنترل اتوماتیک و سیستم تعلیق انسولین یعنی پانکراس مصنوعی است، نزدیک تر می شویم.

 یک نگاه  دقیق به توسعه ی دستگاه CGMبرای افراد بزرگسال و کودکان مبتلا به دیابت و چالش های پیش رو در موفقیت تجاری CGMو فن آوری پانکراس مصنوعی در شماره ی ویژه ی مجله ی Diabetes Technology and Therapeuticsیا DTTمنتشر شد(قابل  دانلو  از سایت  DTT).

 دراین مقاله  دکتر Rodbardمشاور انفورماتیک پزشکی (شرکت Potomac) به بررسی موانع اجرای بالینی  سیستم های CGMکه با وجود بهبود روز افزون آن در سالهای اخیر همچنان با محدودیتهایی مواجه می باشد، پرداخته است. علاوه بر هزینه ها، چالش هایی در مورد استفاده ی گسترده ی از آن به دلیل عدم تایید FDAبرای دوز انسولین و برای استفاده در بیمارستان ها و تنظیمات مراقبتهای ویژه  وجود دارد که نیاز به کالیبراسیون مجدد و تعویض دوره ای حسگرها و آموزش کافی به پزشکان و بیماران دارد .

 دکتر Kropffو پرفسور DeVriesاز دانشگاه آمستردام درهلند  به بررسی تأثیر تکنولوژی CGMبر درمان  و نتایج بالینی  افراد مبتلا به دیابت پرداختند.

در مقاله ی آنها با نام "نظارت مداوم بر قندخون، محصولات آینده و به روزرسانی پروژه ی پانکراس مصنوعی درجهان"، محققان رویکردهای خلاقانه ای که در حال انجام برای  CGMاست را شرح داده اند.

دراین شماره ی ویژه ی مجله ی DTTهمچنین مقاله ای در مورد آنالیز اطلاعات گذشته نگر CGMتوسط دکتر Scheinerآمده است. همچنین مقالاتی در مورد بهبود دقت سیستم های CGMدر کودکان  مبتلابه دیابت، استفاده از نرخ تغییرات گلوکز برای تنظیم  درمان با انسولین دربیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با سیستم مانیتور مداوم قندخون، شواهد مستقیم از تداخل استامینوفن بر حسگرهای زیر پوستی گلوکز در انسان و چند مقاله ی دیگر منتشر شده است.

پرفسور گارگ سردبیر مجله ی DTT  می گوید: در دهه ی آینده انتظار داریم با پیشرفت در توسعه ی پانکراس مصنوعی و آلگوریتم پیش بینی کننده  برای  کنترل اتوماتیک، سیستم نظارت مداوم بر قندخون  جایگزین نظارت با دستگاه  قند سنج خانگی شود.

او می افزاید: من امید وارم که نوعی از سیستم  حلقه ی بسته (پانکراس مصنوعی) در آمریکا تا 2 سال آینده  عرضه شود .

منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/305335.php